Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Mindfulness training 5-daagse

Wat is Mindfulness

Mindfulness is geen makkelijk trucje om te ontsnappen aan al je problemen. Integendeel: mindfulness leert ons juist onze problemen onder ogen te zien, de confrontatie aan te gaan.

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Je kan zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. Hierdoor reageren we op een manier op onze omgeving, waar we zelf, en ook onze omgeving, last van hebben.

Hectische wereld, druk, druk, druk...

Het leven wordt steeds jachtiger. Alles moet sneller, efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid prikkels is ook enorm toegenomen met de komst van tv, computer, mobiele telefoons, iPod's en iPad's. Het is noodzakelijk geworden om al die prikkels te gaan managen.

Stress

De een heeft veel last van stress, neemt het werk mee naar huis en zoekt allerlei manieren om de stress af te reageren. De ander laat eigenlijk nog maar heel weinig binnen en lijkt nauwelijks nog geraakt te worden door stress. Emoties zijn nauwelijks zichtbaar en lijken niet echt meer binnen te komen. Probleem hierbij is dat, als je negatieve emoties bewust of onbewust niet binnenlaat, ook je vermogen vermindert om positieve emoties te ervaren. Het leven wordt vlakker en je wordt minder geraakt. Bovendien loop je het risico dat er zich van alles onderhuids ophoopt dat er via omwegen uit moet komen.

Als we ons brein beter leren besturen, kunnen we meer stress verdragen en daardoor vermijden om overhaaste en verkeerde keuzes te maken.

Wat je echt wilt

Mindfulness is ook je openen voor wat er echt speelt, ook in jezelf. Als je open aandacht hebt voor je binnenwereld, ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Te voelen wat je echt gelukkig maakt. Klinkt simpel, maar vaak is 'de stem van ons verstand' zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten.

Niet-oordelen

Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken of het te waarderen. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel verstevigt. Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er grote problemen spelen. 

Acceptatie

De ervaring ongefilterd toelaten is best spannend. We hebben geleerd dat ervaringen ook ongewenste gevoelens en gedachten kunnen oproepen en dat willen we het liefst zoveel mogelijk vermijden. Hiervoor hebben we een heel repertoire aan mechanismen ontwikkeld en we denken dat we ons zo kunnen beschermen tegen de moeilijke dingen in ons leven. In ieder leven zijn echter moeilijkheden. Veel van onze energie gaat verloren als we moeilijkheden ontkennen of proberen te vermijden. Door aandacht te schenken aan de moeilijkheden, een situatie te accepteren zoals die is, ontstaat ruimte voor een keuze. Het accepteren van de situatie zoals ze is wil niet zeggen dat we niets mogen veranderen. Alles wat je kunt oplossen moet je vooral oplossen. Alleen wat niet (op dit moment) opgelost kan worden, kun je beter accepteren zoals het is.

Moet ik elke dag dubbelgevouwen op een kussentje zitten?

Echt niet! Ten eerst hoef je jezelf voor mindfulness niet dubbel te vouwen. Liggend, zittend op een stoel, staand, lopend...het mag allemaal. 

 _____________________________

Mindfulness training

Onze mindfulness training bestaat uit vijf wekelijkse bijeenkomsten van elk tweeëneenhalf uur en wordt gegeven in kleine groepen van +/- 5 personen. Tijdens de bijeenkomsten krijg je steeds een aantal meditatie-oefeningen aangeboden.  De kern van al deze oefening is steeds "jezelf oefenen in vriendelijke opmerkzaamheid". Tijdens de les bespreken we ieders ervaring: wat heb je ontdekt, waar liep je tegenaan. Het gaat  nooit om goed of fout, het gaat om wat je hebt opgemerkt, wat je hebt ontdekt. En dat kun je niet verkeerd doen.

Wat levert het op?

Het allerbelangrijkste is dat je in deze 5 weken onder leiding van een deskundig en ervaren trainer kennis maakt met mindfulness en je in deze periode zoveel mogelijk vaardigheden eigen maakt. Je ondekt wat mindfulness je te bieden heeft, of het bij je past en of mindfulness een vaste plek in je leven krijgt. Natuurlijk heb je de wens om met deze mindfulness training iets op te lossen waar je mee zit, waar je last van hebt en waar je vanaf wilt. En daar is niks mis mee. Uiteindelijk willen we allemaal een mooi en gelukkig leven. Maar focus je niet al teveel op het resultaat en gun jezelf het experiment van deze training. Dan wordt het in ieder geval een inspirerende en leerzame reis. 

Voor wie

In principe is mindfulness geschikt voor iedereen. Er is nog weleens het misverstand dat je heel lenig moet zijn. Niets is minder waar. we trainen de geest en niet het lichaam. Mindfulness kan ook op een heel gewone stoel. Als je twijfelt of deze mindfulness training geschikt is voor je, neem dan contact op met Eddie Damhuis tel.: 06-31002778

________________________________

  Info Mindfulness training:

    Kosten: De kosten van de 5-daagse Mindfulness training zijn € 225,00. 

    Data: De data van de training worden binnenkort kenbaar gemaakt 

    Tijd: elke bijeenkomst van .. tot ..

    Plaats: Berkel en Rodenrijs 

    Deelnemers: min: 2 max: 5 deelnemers

    Trainer: Eddie Damhuis

_

________________________________________

Inschrijven voor de Mindfulness training kan via het onderstaand formulier.

  • Na aanmelding ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging van je inschrijving.
  • De factuur ontvang je +/- 14 dagen voor aanvang van de training, bij voorkeur per mail.
  • Uiterlijk 1 week voor de training, sturen wij een mail met exacte locatiegegevens en tijden.
  • Door aanmelding ga je akkoord met onze voorwaarden
  • Wij gaan zorgvuldig met uw persoonlijke gegevens om.
    Zie onze Privacyverklaring


Schrijf je in voor de Mindfulness training